مختصری از نادر گلچین

نادر گلچین در سال 1315 در رشت متولد شد و از سال 1350 همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. وی از خوانندگان قدیمی است که اگرچه کمتر نامی ازو می شنویم اما آثار ارزشمندی در زمانی نه چندان دور از او به یادگار مانده است.وی از جمله خوانندگان صاحب سبک و دارای استقلال صدایی خاص خود است.آخرین اثری که از او در سال‌های پس از انقلاب منتشر شد، «یوسف گم‌گشته» نام داشت که این آلبوم را «خانه هنر» حدود 10 سال پیش منتشر کرد. از دیگر آثار او می توان به تصنیف های مرغ سحر ، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبومهای گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه و... یاد کرد.

اخیراً در ایران آلبومی به نام گریز که کار مشترک فریدون شهبازیان و نادر گلچین است پس از 35 سال گردگیری و منتشر شده‌است.
"
گلچین صدایی خاص با سوزی پنهانی و نیز پخته و پرورده دارد که با ساختار ارکستری هماهنگی شگفتی پیدا می کند . گلچین از تحریرهای شمرده و پخته آوازی برخوردار است و سعی می کند که محدوده صدایش را بشناسد و در همان محدوده به نحو اکمل از تمامی ظرفیتهای صدایی اش بهره ببرد. وی شعر را به خوبی می شناسد وبه همان خوبی و شمردگی در اوازهایش ادا می کند.
در هر حال "گریز" آدمی را به سالهای دور می برد، سالهایی که موسیقی سنتی وارکسترال ایرانی فضایی برای پوست ترکاندن پیدا کرده بودند و و جوانانی چون شهبازیان و لطفی و علیزاده و مشکاتیان درکنار خوانندگانی چون شجریان، گلچین، ناظری و مرحوم رضوی سروستانی آثار ماندگاری را آفریدند.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:53 ق.ظ http://maadar.blogsky.com

با عرض تبریک و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و صحت و سلامتی برای شما وخانواده محترم ...
منتظر دیدار ومحبت شما هستم ...
http://maadar.blogsky.com

مهتاب سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:15 ب.ظ http://najvayehshabaneh.blogsky.com

سلام... شب بخیر دوست عزیز اول از همه یک افرین جانانه به شما میگم به خاطر حسن سلیقتون دوم تشکر می کنم از خوش قولیتون واینکه به خواسته ی من جامه ی عمل پوشوندین ..من خودم نوازنده ی و یلن هستم خوشحال میشم اگه در مورد پرویز یا حقی مطالبی رو درج کنید البته اگه خودتون موافق باشین چون می بینم شما به این کار میپردازین از شما خواهش میکنما اگه نه .....امیوارم هر جایی که هستین سلامت باشین . استشمام عطر خوش رمضان از پنجره ی ملکوتی شعبان گوارای وجود پاکتان التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد